Mediul de business din tara si din strainatate, aflat intr-o permanenta nevoie de schimbare, a impus o permanenta adaptare la schimbarile pietei. Globalizarea a dus la cresterea concurentei pe pietele interne,facand ca fiecare companie sa constientizeze, ca solutia supravietuirii in piata  o reprezinta cresterea competivitatii.

Cresterea concurentei pe piata a avut ca effect direct dezvoltarea unor sisteme de productie, care sa functioneze pe principiul productiei in flux, dar in conditiile productiei de serie, implicit a unor sisteme integrate de organizare a productiei.

Unul dintre aceste sisteme integrate de organizare a productiei este cunoscut sub denumirea de “Just In Time” sau “Exact la timpul potrivit”.

Dar sa  vedem ce inseamna de fapt acest concept. “Just in time” reprezinta o filozofie organizationala ce se fundamenteaza pe idea ca activitatea de productie trebuie calculata si planificata  cu mare precizie astfel incat stocurile sa fie reduse la minim. Viabilitatea acestui concept tine insa de balanta intre procesul de productie, mijloacele de productie adaptabile cererilor diverse si echilibrul intre cerere si oferta dar si intr-un parteneriat strans cu furnizorii in primul rand pentru materia prima de stricta necesitate.

Aparitia acestui sistem isi are radacina in Japonia inca din anii ’60, atunci cand datorita lipsei spatiului si a resurselor naturale necesare, a fost nevoie de o regandire a intreg procesului de productie.

Inca de atunci stocurile au fost privite ca fiind cel mai mare rau al unei companii care produce, insemnand costuri mari de depozitare, pierderea calitatii produselor, riscul producerii stocurilor nevandabile, etc.  Perspectiva organizationala de tip “Just In Time” priveste calitatea prin prisma activitatii operationale si mai putin din perspectiva rezultatului. Aceste organizatii isi au stocurile in drum catre client si nu in depozite.

Metoda “Just In Time” este considerata in opinia specialistilor ca fiind solutia cea mai importanta in obtinerea unei organizari superioare a productiei, fiind replica directa catre metodele clasice de productie care au la baza existenta stocurilor tampon “buffer”, constituite in vederea evitarii evenimentelor cu caracter negativ ce pot aparea in derularea productiei, cum ar fi: absenta personalului specializat, opriri accidentale ale utilajelor, desincronizari pe axa de productie, defectiuni.

Sigur, va veti intreba acum care este rolul unui “category buyer” in aplicarea eficienta a conceptului  “Just In Time”. Ei bine, “buyer-ul” are o participatie esentiala in managementul productiei pe axa producator – beneficiar.  El va avea grija ca fluxul sa fie intotdeauna respectat, intervenind cand este nevoie ca productia sa fie in conformitate cu solicitarile clientului , adica ce este necesar, cat este necesar si atunci cand este necesar.